För att fakturera ett ROT-projekt klickar du på ”Projekt” i huvudmenyn. Därefter klickar du på det aktuella projektet. Under fliken “Huvudinfo” hittar du knappen ”Fakturera” uppe till vänster, klicka på den. Det öppnas då ett nytt fönster där du kan skapa en ny faktura.
(1)Uppe i till vänster finns en drop down meny, där väljer du ROT.
Faktura-, Kund- & Kontaktuppgifter fylls i automatiskt, om du redan lagt in den informationen i projektet.
(2) Klicka på “Ladda projekt” för att automatiskt hämta ofakturerade poster från projektet.
(3) Du kan även välja att ladda in data från en offert, ÄTA, eller betalningsplan kopplad till projektet genom att klicka på menyn där det står Löpande, Löpande - extra.
På fakturaraderna ska du:
(4) Bocka för de rader som ska vara ROT-grundande*.
(5) Fylla i ROT antal, som refererar till antal arbetade timmar. ROT antal ska endast skrivas med heltal. (Detta är ingenting din kund ser, men det kommer med i XML-filen du skickar till skatteverket för att få ROT utbetalat.)
(6) Ange ROT-typ, vilket beskriver vilken typ av arbete som har genomförts: Bygg, VVS, mm.
(7) Klicka på rubriken ROT.
Här skriver du in den information om beställaren som behövs för skatteverkets XML-fil. Namn och personnummer på kund, antingen Fastighetsbeteckning, eller BRF org.nummer och lägenhetens beteckning.
Du behöver också fylla i maximal skattereduktion och det ROT belopp som kunden är berättigad.
Summan för ROT-beloppet räknas ut automatiskt baserat på de rader du bockat för som ROT-grundande, och du ser det beloppet utskrivet över fakturaraderna. Den summan behöver du fylla i i rutan "Belopp du begär" (8) under ROT uppgifterna på fakturan.
När du är klar klickar du på Spara (9).
*Det är bara arbetskostnaden ,inklusive moms, som omfattas av ROT-avdraget. Det går med andra ord inte att få någon skattereduktion för utgifter för material, utrustning och resor. Maskinkostnader får inte heller ingå i underlaget för skattereduktion.